برای اطلاع بیشتر میتوانید با کارشناسان فروش ما در تماس باشید ( مرکز کامپیوتر شیراز یک )

بهترین برند مادربرد گیمینگ

بازدید: 427 بازدید

بهترین برند مادربرد گیمینگ

همراهان عزیز مرکز کامپیوتر شیراز یک امروز در این مقاله مبخواهبم درباره ی یکی از مهمترین قطعات کامپیوتر یعنی مادربرد با هم صحبت کنیم ( مادربرد ) مادربرد یگی از اجزای اصلی و بنیادن سیستم کامپیوتر است. قبل از هر چیزی میپردازیم به تعریف مادربرد .

مادربرد چیست ؟

همانگونه که از نام مادربرد پیداست، مادربرد به معنای برد اصلی یا برد مادر کامپیوتر می باشد. به عبارتی دیگر می توانیم بگوییم که اصلی ترین بخش کامپیوتر یا لپ تاپ، مادربرد است. مهم ترین کاربرد مادربرد، کنترل پردازشگر مرکزی و ایجاد ارتباط بین پردازشگر مرکزی با سایر بخش های دیگر است. این قطعه الکترونیکی در داخل انواع لپ تاپ ها، کیس، گوشی‌های موبایل و یا حتی ساعت های هوشمند وجود دارد و از آن استفاده می شود. اگر هم اکنون محفظه کیس کامپیوترتان را باز کنید، بزرگترین قطعه ای که داخل کیس مشاهده می کنید و روی آن اجزایی از جمله سی پی یو ، رم ، هارد دیسک ، کارت گرافیک و سایر کامپوننت ها قرار گرفته، همان مادربرد می باشد

مادربرد چه کاربردی دارد؟

بیایید سعی کنیم کاربرد مادربرد را با یک مثال بیشتر توضیح دهیم. برای اینکه درک واضح تری از مادربرد داشته باشید یک شهر بزرگ را در نظر بگیرید؛ تمامی خیابان‌ها، آزاد راه‌ها و مسیرهای ارتباطی برای این ایجاد شده‌اند تا سایر ساختمان‌ها و اماکن مهم را به یکدیگر ارتباط دهند. کار مادربرد نیز در کامپیوتر دقیقا به همین صورت می باشد. مادربرد در تلاش است تا بین پردازشگر مرکزی و سایر بخش ها ارتباط برقرار کند. بنابراین مادربرد دو وظیفه یا هدف دارد:

1. انرژی الکتریکی را در اختیار سایر اجزا قرار دهد

2. مسیری را فراهم کند تا اجزای کامپیوتر یا لپ تاپ بتوانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند.

اما سئوال اینجاست که مادربرد چگونه کار می کند؟ خوب است بدانید که مادربرد به صورت مستقیم در عملکرد سیستم نقشی ندارد اما با این حال سوکت و تراشه های موجود در این قطعه در سرعت و عملکرد سیستم نقش بسیار مهمی ایفا می کند. پس از قرارگرفتن تمامی قطعات سخت افزاری روی مادربرد و متصل شدن سیستم به برق، مادربرد بخش های مختلف را با کمک باس‌ها و پل‌ها به یکدیگر متصل نموده و علاوه بر انتقال برق به قطعات مختلف، مادربرد وظیفه انتقال اطلاعات بین این قطعات را نیز بر عهده دارد.

اجزای اصلی مادربورد

مادر برد یک تخته مداری الکتریکی است که سایر قطعات سخت افزاری از جمله پردازنده ، حافظه رم و قطعات کاربردی دیگری همچون بایوس روی آن قرارگرفته اند. بنابراین ساختار ظاهری مادربرد شامل قطعات الکترونیکی همانند ترانزیستور، خازن، دیود، مقاومت، آی سی و ورودی‌هایی است که روی یک برد الکترونیکی واقع شده‌اند. مسیرهای مسی که Traces نامیده می شوند، امکان حرکت ولتاژ و سیگنال را بر روی مادربرد فراهم می‌آورند. اما اجزای اصلی مادربرد شامل چه قطعاتی می باشد و کاربرد هر یک از آن ها چیست؟

اسلات‌های پی‌سی‌آی (PCI)

اسلات ها از دیگر بخش‌های مادربرد هستند. اسلات در واقع نوعی شیار است که برای سوار شدن و اتصال قطعات سخت افزاری روی مادربرد به کار برده می‌شود. اسلات های پی سی آی برای اتصال کارت های صدا، تلوزیون ، مودم، شبکه و … مورد استفاده قرار می گیرند و تعداد آن ها در مادربردهای مختلف متفاوت است.

اسلات کارت گرافیک (AGP یا PCI Express)

اسلات کارت گرافیک برای اتصال کارت گرافیک مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید از آن جایی که در برخی از مادربردها، پردازنده گرافیکی به همراه مادربرد وجود دارد، ممکن است که شما اسلات کارت گرافیک را بر روی آن ها نبینید.

باتری پشتیبان

هنگامی که سیستم خاموش می شود، باتری پشتیبان انرژی الکتریکی و برق مورد نیاز ساعت و بایوس را فراهم می‌کند. اگر باتری پشتیبان را خارج کنید، ممکن است که تنظیمات بایوس ریست شده و حتی رمز عبور برای ورود به ویندوز سیستم نیز از کار بیفتد.

اسلات‌های ساتا (Sata)

اسلات ساتا برای اتصال کابل ساتا به مادربرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کابل را می توانید همراه هارد یا درایو سی دی خود بیابید. معمولا 4 عدد از این اسلات بر روی برد اصلی قراردارد که به ترتیب اولویت با 0، 1، 2 و 3 مشخص شده‌اند.

ورودی‌های یو‌اس‌بی

اگر به پنل جلویی کیس خود توجه نمایید، احتمالا چند پورت یو اس بی را آنجا می‌بینید که توسط این قسمت به برد اصلی متصل شده‌اند.

اتصال فن سی‌پی‌یو

از این بخش برای ارتباط بین فن پردازنده با برد اصلی استفاده می‌شود و سیم فن سی پی یو نیز به این قسمت متصل است.

نگهدارنده‌ی فن و هیت‌سینک

از نگهدارنده‌ی فن و هیت سینک برای اتصال پایه های فن و هیت سینک به برد استفاده می شود.

سوکت سی‌پی‌یو (ZIF Socket)

این سوکت بسیار حساس دارای چند گیره است که با استفاده از آن ها باید سی پی یو را در جای خود ثابت نمود و سپس فن را روی آن قرارداد. معمولا در مادربردهایی که برای کامپیوتر خانگی استفاده می شود تنها یک اسلات برای اتصال سی پی یو قرار دارد ولی در رایانه‌های قدرتمند، چند سوکت تعبیه شده است.

پل‌های مادربرد (Motherboard Bridge)

چیپ ست و پل های مادربرد مانند مغز مادربرد هستند و وظیفه آن ها کنترل و ایجاد هماهنگی بین سایر قطعات تعبیه شده روی مادربرد است.

اسلات آی‌دی‌ای (IDE)

از اسلات آی دی ای برای اتصال کابل آی دی آی به برد استفاده می‌شود. این کابل را می توانید در بعضی از هاردها یا درایوهای سی دی و دی وی دی قدیمی مشاهده نمایید.

ورودی پاوراسلات‌های رم (RAM)

از این بخش برای اتصال رم به مادربرد استفاده می شود و تعداد آن ها نیز به نوع مادربرد بستگی دارد.

پورت‌های پنل پشتی مادربرد

این قسمت تنها قسمتی است که زمانیکه مادربرد داخل کیس قرار می گیرد، از آن بیرون می‌زند و می‌تواند بیانگر میزان قدرت مادربرد باشد. سازندگان مادربرد گاهی اوقات دکمه‌های خاصی را در این قسمت استفاده می‌کنند تا به امکانات مادربرد افزوده شود. به عنوان مثال دکمه ریست کردن بایوس و ورود به حالت اورکلاک از مواردی است که به دلخواه می‌تواند در این قسمت افزوده و یا کاسته شود. خوب است بدانید که این پورت تقریبا منسوخ شده اما همچنان اکثر تولیدکنندگان مادربرد، بر استفاده از آن اصرار می‌ورزند.

چیپست Northbridge و Southbridge

نورث بریج و سوث بریج دو قطعه بسیار مهم در مادربرد هستند که ارتباط بین اجزای مختلف سیستم و مادربرد را فراهم می‌سازند. نورث بریج قطعه‌ای است که رم روی آن قرار می‌گیرد و با FBS به پردازنده اصلی متصل می‌شود. همچنین این پل وظیفه کنترل ترافیک و انتقال داده‌ها از سی پی یو به سایر قطعات را نیز بر عهده دارد.

سوث بریج یا همان پل جنوبی قطعه‌ای است که به صورت مستقیم به نورث بریج متصل بوده و از آن طریق با سی پی یو نیز در ارتباط است. تمامی ورودی‌ها و خروجی‌های سیستم در این پل قرار گرفته‌اند و مهم‌ترین وظیفه آن نیز این است که بین سخت افزارهای اصلی همانند رم و سی پی یو با ورودی و خروجی‌های سیستم مانند هارد دیسک و بایوس ارتباط برقرار نماید.

سوکت پردازنده (CPU Socket)

منظور از سوکت، آرایش پین‌هایی است که در محل قرارگرفتن سی پی یو بر روی مادربرد واقع شده‌اند. هر نسل از مادربردی تنها سی پی یویی را قبول می‌کند که با آن سازگار باشد و سازگاری مادربرد با سی پی یو تنها به همین قطعه وابسته است. بنابراین در هنگام خرید سی پی یو حتما به سوکت آن توجه داشته باشید چرا که این قطعه پردازنده مادربرد را تعیین می‌کند.

بایوس (BIOS)

وظیفه بایوس این است که عملکرد بخش‌های سخت افزاری متفاوت را با هم هماهنگ کرده و آن ها را در صورت لزوم عیب یابی کند. CMOS نیز در این بخش واقع شده است و وظیفه آن ذخیره تمامی تنظیمات بر روی رایانه می‌باشد. یکی دیگر از اجزایی که بسیار در درست کارکردن بایوس نقش دارد، باتری مادربرد است؛ در صورتیکه باتری مادربرد دچار مشکل شود، تنظیمات کامپیوتر ذخیره نمی گردد و در بایوس خطا ایجاد رخ می دهد.

بهترین برند مادربرد گبمبنگ

در این قسمت میپردازیم به معرفی بهترین برند مادربرد گبمبنگ .

 Gigabyte Z690 Aorus Pro با پشتیبانی از پردازنده نسل 12 اینتل

مادربرد گیگابایت Z690 Aorus Pro با نوع سوکت Intel LGA 1700 قابلیت پشتیبانی از پردازنده های نسل دوازدهم اینتل را دارد. این مدل همچنین از چهار اسلات رم DDR5 با حداکثر حافظه قابل پشتیبانی 128 گیگابایت نیز بهره می برد و از جدیدترین پردازنده های RTX و نمایشگرهای نسل جدید نیز پشتیبانی می کند. بنابراین اگر قصدخرید مادر برد گیمینگ قیمت مناسب را دارید این مدل می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد که با تهیه آن یک سیستم گیمینگ قدرتمند را راه اندازی کنید.

یسوس TUF Gaming Z590-Plus WIFI؛ مناسب پردازنده های Rocket Lake

سری ROG ایسوس مخصوص گیمینگ طراحی شده و مادربرد ASUS TUF Gaming Z590-Plus WIFI نیز از بهترین مدل های این سری است. Z590-Plus WIFI از نوع سوکت LGA 1200 بهره برده و قابلیت پشتیبانی از پردازنده های نسل 11 اینتل را دارد که در کنار چهار اسلات حافظه رم دوکاناله DDR4 می توانید جدیدترین سخت افزار را بر روی آن سوار کرده و یک سیستم گیمینگ حرفه ای راه اندازی کنید

Gigabyte X299X Designare 10G با فاز IR دیجیتال VRM

X299X Designare 10G یکی دیگر از مدل های گیمینگ Gigabyte است که در لیست بهترین مادربرد گیمینگ قرار می گیرد. گیگابایت این محصول را با مدار فاز IR دیجیتال VRM با قدرت بالا طراحی کرده که عملکرد برق رسانی مادربرد را بهبود می بخشد تا بیشترین بهره وری را داشته باشند. مادربرد X299X Designare 10G به سوکت LGA 2066 مجهز شده که از پردازنده های اینتل Core i9 و Core i7 سری x پشتیبانی می کند و همچنین به 8 اسلات رم از نوع DDR4 با حداکثر حافظه پشتیبانی 128 گیگابایت نیز مجهز شده است. پشتیبانی از جدیدترین نسخه USB و کانکتور DisplayPort نیز دیگر ویژگی در این مادربرد است که آن را برتری ساخته و کاربر می تواند به صورت حرفه ای از آن استفاده کند.

Asus ROG Crosshair VIII Extreme با 5 اسلات M.2

مادربرد Asus ROG Crosshair VIII Extreme اولین مورد با سوکت AMD است که در این لیست قرار می گیرد. این مادربرد مبتنی بر AMD طراحی شده و از پردازنده های Ryzen سری 5000 پشتیبانی می کند و همچنین دارای چهار اسلات رم با حداکثر فضای قابل پشتیبانی 128 گیگابایت است و قابلیت پشتیبانی از پنج اسلات M.2 را نیز دارد.

Gigabyte A520 Aorus Elite، مادربرد گیمینگ قیمت مناسب

اگر می خواهید بهترین مادربرد گیمینگ با قیمت مناسب و میانرده را داشته باشید، مادربرد گیگابایت A520 Aorus Elite بهترین انتخاب برای شما است. این مادربرد از چیپست AMD A520 بهره می برد و همچنین به سوکت AM4 مجهز شده که قابلیت پشتیبانی از پردازنده های AMD Ryzen سری 5 را دارد و در کنار چهار اسلات رم ddr4 بهترین عملکرد را در گیمینگ ارائه می دهد. البته ناگفته نماند این مادربرد دارای 5 اسلات PCIe 3.0 نیز است که می توانید با استفاده کارت گرافیک های PCIe 3 انویدیا یک سیستم گیمینگ حرفه ای برای خود داشته باشید.

Asus X570 ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi

مادربرد ایسوس X570 ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi دومین مدل از سری مادربرد های AMD با چیپست X570 است که در اینجا معرفی می شود. این محصول نیز مبتنی بر  AMD است و از سوکت AM4 با قابلیت پشتیبانی از پردازنده های Ryzen سری 5000 / G-Series 5000Z بهره می برد. از نکات مثبت این محصول که آن را در لیست بهترین مادربرد گیمینگ DDR4 قرار داده می توان به 12 پورت USB، یک پورت LAN و همچنین 8 پورت SATA اشاره کرد. ناگفته نماند که مادربرد X570 ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi دارای چهار اسلات حافظه رم DDR4 دو کاناله با حداکثر ظرفیت 128 گیگابایت و سه اسلات PCIe برای اتصال کارت گرافیک است.

Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi با خنک کننده قدرتمند

مادربرد ایسوس ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi توان بالایی ارائه می دهد و همچنین به خنک کننده ای قدرتمند مجهز شده تا بتوانند به آسانی پردازنده های AMD Ryzen نسل سوم را مدیریت کند. چهار اسلات رم دوکاناله DDR4، پنج اسلات PCIe برای کارت گرافیک، دو سوکت M.2 و آخرین نسخه پورت های خروجی همچون USB 3.2 باعث شده تا B550-F Gaming Wi-Fi در لیست بهترین مادربرد گیمینگ جهان قرار گیرد.

خواندنی ها :

بهترین برند لپ تاپ تا 15 میلیون

خرید لپ تاپ 15 میلیون تومانی

معرفی بهترین لپ تاپ های دانشجویی

خرید کامپیوتر مناسب دانشجویی

خرید کامپیوتر مناسب حسابداری

معرفی بهترین لپ تاپ 2022

بهترین برند لپ تاپ

برای برنامه نویسی کامپیوتر بهتر است یا لپ تاپ

کامپیوتر ال این وان برند مایا

راهنمای خرید کامپیوتر ال این وان

خرید کامپیوتر مناسب رشته معماری

راهنمای خرید مادربرد

خرید کامپیوتر مناسب رشته پزشکی

خرید کامپیوتر مناسب رشته طراحی

سوالات متدوال در خرید بهترین برند مادربرد گیمینگ

مهم‌ترین عامل در خرید مادربرد چیست؟

شما باید بدانید که می‌خواهید ریگ جدید خود را پیرامون کدام پردازنده بسازید؟ به این معنی که می‌خواهید از اینتل با CPU های چشمگیر Alder Lake استفاده کنید یا می‌خواهید که با افتخار از AMD استفاده کنید. در این صورت بعد از انتخاب تراشه، خرید مادربرد کاملا به ویژگی‌ها، اهداف اورکلاک و بودجه شما بستگی دارد.

هنگام خرید مادربرد چه چیزی واقعا اهمیت دارد؟

به غیر از دانستن اینکه کدام پردازنده را می‌خواهید نصب کنید، اندازه نیز در خرید بهترین مادربرد گیمینگ بسیار اهمیت دارد. اگر در حال ساخت یک کامپیوتر گیمینگ در مقیاس استاندارد ATX هستید، تقریبا هر مادربردی برای شما مناسب می‌باشد. اما اگر می‌خواهید به دنبال یک شاسی کوچکتر یعنی Mini ATX یا Micro ATX باشید، به یک mobo مربوطه نیاز دارید. این موضوع لزوما به معنای نادیده گرفتن عملکرد یا ویژگی‌های کلیدی نیست؛ در‌واقع یک اسلات PCle برای دنیای GPU بدون SLI/CrossFire کاملا کافی است و حتی برخی از برد‌های Mini ITX با چندین اسلات SSD M.2 عرضه خواهند شد که بسیار قابل توجه می‌باشد. با این حال این مقیاس بر قیمت گذاری تاثیر خواهد گذاشت؛ به طوری که برد‌های Micro ATX اغلب مقرون به صرفه‌ترین هستند؛ در حالی که گزینه‌های Mini ITX می‌توانند گران‌ترین باشند. در‌واقع شما با انتخاب هر یک از چیپست‌های اینتل و AMD می‌توانید بهترین گزینه‌ها را در اختیار داشته باشید و از خرید بهترین مادربرد گیمینگ لذت ببرید.

آیا می‌توان روی هر مادربردی اورکلاک انجام داد؟

به طور کلی باید بگوییم خیر؛ زیرا کاملا محدودیت‌هایی برای جلوگیری از آن به ویژه در اینتل وجود دارد. اورکلاک حافظه را در تراشه‌های سری 500 خود باز کرده است؛ اما همچنان Z590 تنها شانس شما برای اورکلاک کردن آخرین پردازنده‌های سری Rocket Lake K است. شایان ذکر است که AMD سخاوتمند‌تر است و به تمام پردازنده‌ها و اکثر چیپست‌های مادربرد خود اجازه اورکلاک می‌دهد.

برای تهیه بهترین ماردبرد گیمینگ چقدر بودجه نیاز است؟

یک مادربرد گیمینگ را می‌توان با قیمتی بین 100 دلار برای یک مدل پایه و چند صد دلار برای یک مدل پیشرفته خریداری کرد. در‌واقع مادربرد جز مهمی است که می‌تواند بر عملکرد و پایداری کل سیستم شما تاثیر بگذارد، بنابراین به طور کلی ایده خوبی است که بخش قابل توجهی از بودجه کلی خود را به آن اختصاص دهید.

آیا می‌توان در آینده اجزای مادربرد گیمینگ خود را ارتقا یا جایگزین کنید؟

برخی از قطعات مانند RAM، CPU و کارت گرافیک را می‌توان در برخی از مادربرد‌های گیمینگ ارتقا داد و یا جایگزین کرد. اگر پیش بینی می‌کنید که در آینده نیاز به اصلاح سیستم خود داشته باشید، مهم است که به خاطر داشته باشید که همه مادربرد‌ها به گونه‌ای ساخته نشده‌اند که به راحتی قابل ارتقا باشند.

چگونه بهترین مادربرد گیمینگ را نصب و راه اندازی کنیم؟

نصب یک مادربرد گیمینگ جدید می‌تواند دشوار باشد، به خصوص اگر اطلاعات زیادی در مورد نحوه ساخت کامپیوتر‌ها نداشته باشید. برای جلوگیری از آسیب رساندن به قطعات بسیار مهم است که دستور‌العمل‌های سازنده را به دقت بخوانید و به آن پایبند باشید؛ همچنین اقدامات ایمنی لازم را انجام دهید و پس از آن بهترین عملکرد را دریافت کنید.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت